Електронний архів Харківського національного автомобільно-дорожнього університету (ElArKhADI)

Нові надходження
Item type:Документ, Access status: Open Access , Аналіз термодинамічних аспектів утворення промислових відходів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Волошин, В. С.; Бурко, В. А.; Voloshyn, Vyacheslav Stepanovych; Burko, Vadym AnatoliyovychУ статті наведено дослідження концепції теоретичного мінімуму утворення відходів, що розглянута як фундаментальна фізична характеристика технологічного процесу. Основою для роботи є класичні наукові праці таких видатних вчених, як І. Пригожин, Л. Онсагер та М. Фейгенбаум, зокрема аналізується взаємозв'язок між виробництвом основного товарного продукту та неминучим утворенням відходів. У дослідженні зазначено, що досягнення мінімального рівня відходів у межах самого технологічного процесу вимагає не тільки стану сильної термодинамічної нерівноваги, але й наявності достатньої кількості додаткової зовнішньої енергії певної якості. Обґрунтовано, що розрахунковий обсяг цієї енергії має становити не менше ніж 62,5 % від базової енергії, що використовується в технологічному процесі. Для підтвердження теоретичних висновків здійснено розрахункові й експериментальні дослідження, що демонструють вплив різних факторів на утворення відходів. Зокрема зазначено, що входження термодинамічної системи до зони парної біфуркації, визначеної параметрами феноменологічного рівняння Л. Онсагера, суттєво зменшує можливості технологічного процесу щодо досягнення його теоретичного мінімуму утворення відходів. Цей факт вказує на критичну функцію стійкості процесу та його чутливості до внутрішніх змін. Крім того, стаття містить обґрунтування порівняння технологічного процесу з його термодинамічною динамікою з механізмами фейгенбаумського хаосу. Зазначено, що різноманіття невизначеностей, що завжди наявне в будь-якому виробництві товарної продукції, через такі механізми може опосередковано призводити до лавиноподібного збільшення утворення відходів. Це підкреслює важливість врахування нелінійної динаміки та управління невизначеностями для мінімізації відходів. Таким чином, дослідження пропонує комплексний підхід до аналізу та мінімізації відходів, поєднуючи принципи термодинаміки, енергетики та теорії хаосу. Результати роботи мають важливе практичне значення для розроблення більш ефективних та екологічно чистих технологій виробництва.Item type:Документ, Access status: Open Access , Екологічна безпека в процесі безтраншейного спорудження лінійно-протяжних інженерних комунікацій і способи її підвищення(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Супонєв, В. М.; Рагулін, В. М.; Кравець, С. В.; Посвятенко, Н. І.; Suponyev, Vladimir; Ragulin, Vitaliy; Kravets, Svyatoslav; Posviatenko, NataliiaУ статті наведено аналіз технологій спорудження лінійно-розподільних трубопровідних мереж сучасними безтраншейними методами заглиблення, протягування та проколу ґрунту. Визначено, що основою для створення ґрунтових порожнин для інженерних комунікацій цими методами є процес ущільнення ґрунту. У цьому випадку відбувається витиснення волоґи, зменшення пористості та розповсюдження на велику відстань пружного стану та структурних змін у ґрунті, які також викликають зміну екологічноґо стану навколишнього середовища.Item type:Документ, Access status: Open Access , Вибір раціонального способу гальмування вантажопідйомних кранів під час дії вітру(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Іваненко, О. І.; Мусаєв, З. Р.; Ivanenko, Oleg; Musaiev, ZaurРобота вантажопідйомних кранів на відкритих майданчиках залежить від дії вітрових навантажень. Зупинка крана внаслідок дії цих навантажень призводить до простою великої кількості технологічного обладнання та значних матеріальних витрат. Аналіз наявних систем гальмування, тобто механічного, динамічного, багатосхідчастого, імпульсного тощо, під час дії сильного вітру дозволяє дійти висновку, що запропонований спосіб гравітаційного гальмування є найбільш ефективним.Item type:Документ, Access status: Open Access , Розроблення розрахункової моделі для підігріву робочої рідини гідропривода мобільних машин(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Пімонов, І. Г.; Пенкіна, Н. П.; Ярижко, О. В.; Мощенок, В. І.; Салій, Ю. Л.; Pimonov, Ihor; Penkina, Nataliіa; Yaryzhko, Oleksandr; Moschenok, Vasyl; Saliy, YuriyДослідження присвячено актуальній проблемі підвищення експлуатаційної продуктивності мобільних машин, оснащених гідроприводами. Зокрема проаналізовано вплив конструктивних параметрів гідропривода на його надійність та ефективність роботи. Особливу увагу приділено можливостям оптимізації системи терморегулювання робочої рідини. Сучасні тенденції в конструюванні мобільних машин вимагають нових інноваційних інженерних рішень щодо конструкції та розміщення гідробаків, які забезпечать оптимальні умови роботи гідросистеми. Мета дослідження полягає в розробленні розрахункової моделі конструктивних параметрів для підігріву робочої рідини гідропривода, що спрямована на підвищення загальної ефективності роботи гідрофікованих машин, зважаючи на досвід проєктування та експлуатації аналогічних систем. Стабілізація температурних параметрів робочої рідини необхідна для взаємодії деталей та елементів, а також ефективного функціонування машини загалом. Під час прогріву робочої рідини в гідроприводі зменшується навантаження на гідроелементи, знижуються гідравлічні витрати, полегшується переміщення робочої рідини по трубопроводах, забезпечується стабільність тиску й чутливість системи. Тому час на прогрів має бути мінімальним.Item type:Документ, Access status: Open Access , Електродинамічне гальмо лебідки бурової установки(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Вольченко, О. І.; Фідровська, Н. М.; Журавльов, Д. Ю.; Возний, А. В.; Семеній, О. М.; Volchenko, Oleksandr; Fidrovska, Natalia; Zhuravlev, Dmytro; Voznyi, Andrii; Semenii, OleksandrУ матеріалах статті розглянуто теоретичні та дослідно-конструкторські розробки електродинамічного гальма бурової лебідки. Рушійною силою в процесах нагрівання та охолодження Т-подібних роторів гальма є градієнти температур шарів нанорідини, а уповільнювачем перебування за часом нанорідини в зонах випаровування є горизонтальні канали.